tiistai 13. maaliskuuta 2012

Shindo venyttely

Lauantaina osallistuin viiden tunnin Shindo-venyttely kurssille. Aiempaa kokemusta aiheesta minulla oli yhden illan venyttelytunti paikallisen ryhmän mukana.
Shindo filosofia on lähellä omia hyviksi havaitsemiani venyttely- ja kehonrentoutustapoja. Venytykset perustuvat ajatukseen kehon meridiaanilinjojen aktivoinnista. Ne toteutetaan lempeästi hengityksen avustuksella. Perusvenytyksiä on kuusi ja ne hoitavat sisäelimiä samalla kun lihakset rentoutuvat venytyksessä.

Omaan jonkinverran kokemusta erilaisista venyttelytekniikoista. Noin kymmenen vuoden ajan mukana on kulkenut Viisi Tiibetiläistä menetelmää, kävin jokusen vuoden Hatha-jooga tunneilla, baletti- ja nykytanssiharrastuksissa mukaan tulivat tietysti myös venyttelyt ja neljännen lapsen syntymän jälkeen tein aktiivisesti Callannetics-sarjoja... Olen vuosien varrella kokeillut vaikkasunmitä lyhytkursseja ja vaikka useimmat eivät ihan sellaisenaan just se oma juttu ole niin kaikista aina jotain uutta näkökulmaa tarttuu matkaan.

Itse koin Shindo-venyttelyn hyvin rauhoittavaksi ja rentouttavaksi. Aineenvaihdunta ja nesteet ainakin lähtivät tehokkaasti liikkeelle... Juoksin naistenhuoneen puolelle ainakin viisi kertaa viiden tunnin harjoitusten aikana :)
Minulle vaikeinta oli pitää rentous venytyksissä. Tanssitunneilla opitut "äärimmäishakuiset" venytykset kun eivät kuulu Shindo-filosofiaan :)

Uskoisin että Shindo-tunnille on hyvin helppo mennä vasta-alkajanakin. Liikkeet sopivat kaikille ja ohjaaja kiertelee osallistujien joukossa avustaen ja korjaten liikettä. Ainakin omalla paikkakunnallani tunteja järjestää kansanopisto hyvin edulliseen vuosihintaan.

Minulle on vuosien varrella muodostunut oma syvävenyttelytekniikka ja liikkeet jotka koen keholleni parhaiksi. Voin joskus kertoa omasta sarjastani kunhan joku tyttäristä sattuu olemaan venyttelytunnin aikana kotona kuvaamassa liikkeet :)








Tervetuloa lukijaksi Sini :)


4 kommenttia:

  1. Innolla odotan tuota venyttelypostaustasi, toivottavasti saat tyttären nopeasti kuvaamaan.

    Itse olen käynyt pilateksessa ja sitten venyttelyssä ja tehnyt myös Callaneticsiä jonkun verran.

    Lapsena voimistelin ja kävin baletissa, lääkärin mielestä olin notkea, kun tutki selkään, omasta mielestä olen aika jäykkä esim. luonnonnotkeaan mieheeni verrattuna.

    VastaaPoista
  2. Minä oon suorastaan rakastunut Shindoon! :) Oon käynyt siellä nyt viikottain alkuvuodesta asti. En ole vastaavissa pahemmin käynyt, joten en voi verrata muihin menetelmiin. Mutta Shindosta tulee kyllä ihana olo! Todella rauhoittavaa ja rentouttavaa. Liikkuvuuskin on luonnollisesti parantunut. Mielenkiintoinen piirre on juurikin tuo, että ohjaaja käy auttamassa liikkeissä - sillä on suuri vaikutus! :) Noista sisäelimiä vahvistavista ominaisuuksista en sitten tiedä.. mutta ne nesteen lähtee kyllä kiertoon! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kuinkahan kauan noita venytyksiä kerrallaan tehdään, otona olisi tarkoitus kokeilla

      Poista
    2. Hei :)
      Yhdessä tunnissa käydään läpi tämän kuuden venytyksen sarja. Tietysti jonkin verran aikaa menee vaihtoihin. En nyt ihan tarkkaa minuuttimäärää osaa sanoa - mutta reilu viisi minuttia/asento on ehkä aika lähellä sitä miten tunnilla edettiin.

      Poista